top of page
Anje

De zin van visualiseren?

Facilatoren vragen me wel eens, hoe krijg ik het voor mekaar dat ik de klant overtuig om een visualisator uit te nodigen in een sessie met personeel, teamleden of belanghebbenden. Met andere woorden, het lijkt dan alsof de facilitator al overtuigd is maar de klant nog niet. Want een visualisator uitnodigen betekent dat er ook budget moet zijn. Budget is er meestal wel, maar is dat budget wel wijs besteed aan een visualisator wanneer je al een facilitator betaalt?


Mijn antwoord? Soms wel, soms niet.

Hieronder zeven goede redenen om er wél voor te gaan.

  1. Visualiseren is essentiespotten. Een goede visualisator visualiseert zomaar niet alles maar brengt de essentie in beeld. De kern van de zaak, datgene dat lang mag blijven hangen. Enkel de essentie, de rest mag geschrapt worden. De vaardigheid van schrappen is niet de minste. Het is niet iedereen gegeven om in een paar woorden en zinnen, in een paar lijnen en kleuren te gaan voor eenvoud. Inzicht creëren via zien. Inzicht, doorzicht, inzien, doorzien. Teken het even uit, en voilà.

  2. Visualiseren is documenteren. Gesprekken zijn vluchtig. In 1 uur worden vaak meer dan 7.000 woorden gesproken. Vele daarvan verdwijnen in het niets, andere worden onthouden, vastgehouden, gedocumenteerd. De gedocumenteerde woorden blijven bij, en wanneer ze gevisualiseerd worden, dan kunnen ze makkelijk getoond worden aan anderen. 7.000 woorden samenvatten op één A4? Een soort van mega-zip.

  3. Visualiseren is beeldspreken. Mensen denken en leven in beelden. Sociale media en apps zoals Pinterest scheren hoge toppen. Mensen scrollen zich door het leven, lezen beelden en pas wanneer het beeld de aandacht trekt, doen ze de moeite om ook de woorden tot zich te nemen. Net zoals stripverhalen makkelijker te verteren zijn dan romans, zijn beeldverslagen sneller bekeken dan een verslag met woorden. Zeker in een beeldcultuur als de onze. Een verslag in word wordt vaak verticaal geklasseerd en blijft ongelezen zitten in digitale folders. Een beeldverslag daarentegen reist in whatsapp en laat sporen na op Instagram of LinkedIn. Veelbelovend, al die views.

  4. Visualiseren is inkleuren. We denken in beelden, sommigen onder ons dromen in kleur, anderen in zwart-wit. Een beeldverslag gemaakt door een visualisator brengt kleur in het geheel. Complexe verhalen worden makkelijker verteerbaar wanneer er kleur aan toegevoegd wordt. Het trekt de aandacht, het wekt verwondering, het doet kijken, het zet aan tot spreken en bespreken, voelen en doorvoelen. Color your day!

  5. Visualiseren is verankeren. Onderzoek wijst uit dat een brief waarin de essentie van een gesproken gesprek samengevat wordt, de effectiviteit van het gesprek vijf keer verhoogt. Een beeldverslag is een getekende brief waarin de essentie in beeldtaal wordt samengevat. Het is een brief die bekeken wordt. De ogen screenen het blad, ze zien verbanden en komen op verhaal. Zonder twijfel dat een beeldverslag, net als een brief, de effectiviteit van de sessie meervoudig verhoogt. Zin in 5 keer meer impact?

  6. Visualiseren is tevoorschijn komen. Visualiseren maakt dingen zichtbaar. Op een blad papier, dat maakt het bovendien ook tastbaar. De tekeningen kunnen van hand tot hand gaan, besproken dingen worden toonbaar. Met de smartphone kunnen er makkelijk foto's van gemaakt worden. Het verhaal wordt deelbaar. Ook met de mensen die niet aanwezig waren tijdens de sessie. In tijd en ruimte kunnen de inzichten reizen. Andere mensen beroeren. Het verhaal wordt voelbaar. Zichtbaar, tastbaar, toonbaar, deelbaar, voelbaar. De vijf wonderlijke kenmerken van visualiseren. Niet niks. Veel value vooral.

  7. Visualiseren is toveren. Toveren met kleuren en grijstonen, met voorgrond en achtergrond, met klein en groot, met verhoudingen en volgorde, met elementen en patronen, met woorden en beelden. Elke tekening is anders, elke tekening is uniek. Elk verhaal is anders, elk verhaal is uniek. De moeite waard dus om te documenteren en te verankeren, zodat het verder kan gaan leven en werkelijkheid worden. Onzichtbare dingen zichtbaar maken. Nieuwe werkelijkheden creëren, visionair zijn. Wanneer het op papier staat kan het gaan leven. Pas als het gedrukt is, is het waar. Geloof het maar!

Zeven goede redenen om een visualisator uit te nodigen op jouw event, op jouw meeting, op jouw bijeenkomst, op jouw viering, bij jouw ritueel. Omdat sommige dingen het waard zijn om verankerd te worden. Omdat sommige verhalen er écht toe doen en een beeld verdienen. Een beeld dat kan gaan leven, ook weken, maanden en jaren later nog. Omdat onze verhalen uitdrukken wat van waarde is, waar we écht voor willen gaan.


Is visualiseren een overbodig luxe of een noodzakelijk goed?

Is kunst een 'nice to have' of een 'must have'?

Is het witte blad jouw cup of tea?


Verhoog je impact. Verduurzaam jouw werk. Veranker de essentie. Go visual!


Zoek je een visualisator om jouw complexe processen als facilitator stevig te ondersteunen en te verankeren via artistiek beeldtaal, zorgvuldige composities, mooi om naar te kijken? Then 'team' me in. Want het oog wil ook wat! Zeker wanneer dat de impact verveelvoudigt.



Met een toevoeging van Ann Van Riet, radicaal eerlijke ondernemerscoach, voor wie ik een live dag visualiseerde: 'Ik wil er toch even aan toevoegen dat jij voor mij veel méér bent dan alleen iemand die visualiseert. Jij structureert mee het proces, jij draagt mee het proces, jij snapt het proces bijna altijd nog beter dan de personen zelf :-). Enorme meerwaarde!!! (...) Voor JOU gaat dat vanzelf omdat dat een enorm talent is van jou. Neem dat zeker niet als vanzelfsprekend. Het is zéker niet iets dat iedereen zomaar kan of doet.'

Commentaires


bottom of page